En tillgänglig skola för alla

En tillgänglig skola för alla.

Inom offentlig verksamhet behöver inte effektiviseringar alltid vara lika med besparingar. Det kan också vara satsningar och tillskott av medel för att nå bättre resultat, investeringar i förebyggande arbete och för framtiden. Vi menar att Enköping behöver en skola där varje elev får förutsättningar att lyckas. Var i kommunen du bor eller vilken bakgrund du har ska inte spela någon roll. Utbildningen ska hålla hög klass, från förskolan, ända upp till eleven fortsätter på universitet och forskningsnivå. Utbildning är en av grundstenarna i vårt demokratiska samhälle. Om vi ska lyckas med skolan behöver vi prioritera våra insatser.

För det första vill vi förbättra insatserna för elever som inte når kunskapsmålen. Vi behöver en skola för alla – som ger det bästa till var och en. Alla elever som lämnar grundskolan ska kunna läsa och skriva och ha grundläggande kunskaper i matematik. Skolan ska också sträva efter att alla elever lämnar skolan med godkända betyg. För oss är det viktigt att varje elev blir mött där den står. Den som inte har lika lätt att lära ska få hjälp och stöd att utveckla sina kunskaper. Den som har lätt för sig ska få utmaningar och stöd att fortsätta utvecklas. Det behövs fler lärare med specialpedagogisk kompetens i skolan, som kan se till att eleverna får det stöd de behöver. Vi vill också att det införs pedagoger, som ska arbeta tillsammans med lärare i undervisningen och göra det möjligt att arbeta i mindre grupper.

För det andra vill vi att det digitala perspektivet ska inkluderas i alla delar av utbildningen. Många kommuner och andra huvudmän har varit bra på att köpa in datorer och annan utrustning, men den digitala pedagogiken har inte alltid följt med. Vi vill ha en tydlig och långsiktig kommunal satsning på ett digitalt skollyft. Personal och elever i skolan ska kunna använda den moderna tekniken på bästa sätt i sin undervisning, i alla relevanta ämnen. Lärare, pedagoger och skolledare måste även få en återkommande kompetensutveckling i digitalt lärande.

Slutligen vill vi att skolan ska vara en miljö där elever lär för livet, i en miljö som är anpassad efter varje individs behov och förutsättningar. Idag är många unga osäkra på sina studieval inför gymnasiet. Kopplingen till jobb och företagande behöver stärkas. Eleverna behöver få mer information för att kunna göra rätt val. Genom att samverka mer med arbetsmarknaden kan fler unga göra ett informerat val till gymnasiet. Vi behöver även stärka studie- och yrkesvägledarnas roll och ha mer praktik. Elever som kan behöva körkort i arbetet som exempelvis undersköterskor ska få ta det i gymnasiet. Entreprenöriellt lärande gör att eleverna blir bättre på att ta ansvar, fatta beslut, kommunicera och samarbeta. Det måste vara ett naturligt förhållningssätt i skolan.

Eva-Lena Hellmark Centerpartiet
Magnus Hellmark, Centerpartiet

 

Insändare publicerad i EP 28/7-18

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

14 + 2 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.